Assalamualaikum, hari tu dengar kisah sorang ustaz muda, dia bagitau dia pernah nak pegi berguru dengan ustaz fames dari Terengganu.

Tuan guru ni katanya hebat dalam ilmu hakikat. Ustaz muda ni masa jumpa guru tu pun dia cakap dah pelik sebab tuan guru ni tak pegi solat Jumaat. Biar betik. Nabi Muhammad SAW ialah manusia paling mengenali Allah pun solat 5 Waktu kat Masjid. Sebab dia tak pegi solat Jumaat ialah dia cakap dia nampak kepala Babi atas kepala imam, kasyaf betul tu, sebab dia cakap imam tu tak ikhlas jadi imam sebab ada elaun.

Itu bab guru. Kalau bab budak2 plak… Ada yg bagitau kalau solat harap pahala itu tak ikhlas dan tak diterima. Sila dia nak buat kerja Allah, diterima atau tak itu bukan urusan kita. Kita hanya buat jee. Janji kita tahu apa itu Islam, Iman dan Ehsan.

Bab PAHALA ni, Allah juga yang bagi. Setiap janji pahala itu dari Nabi Muhammad s.a.w kekasih Allah. Rasulullah tidk bercakap pakai nafsu tapi berdasarkan wahyu dari Allah jugak an.

Jadi, terus buat amal yg kita buat walaupun sebab nak pahala sebab InsyaAllah suatu hari nanti ikhlas akan datang, sebab ikhlas itu dari Allah. Janji kita minta pada Allah, kita miskin hina, minta dari Allah

yg Maha Kaya.

Benda macam ni pun aku dapat dari seorang ustaz yg lain, bukan ustaz muda tu. Nama2 ustaz ni disembunyikan atas dasar nanti depa kena kecam plak. Aku kena kecam takpe sebab aku hina.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.